Norská karanténa na kabině kousek od Solvornu

06.09.2020

A jsme tu zas. Čtvrtek 27.8., my a naše dva batohy na letišti v Praze čekající na let do Osla. Kratíme si chvíli vyprávěním zážitků, které jsme prožili během 14 dní v Čechách. Těšíme se na úplně odlišný svět oproti tomu asijskému a ještě pro nás poměrně čerstvému. V 15h odlétáme spíš prázdným letadlem. Měli jsme štěstí. Od 1.září jsou přerušeny lety Praha-Oslo a tak máme radost, že jsme stihli ještě v srpnu odletět. V Norsku procházíme přes celní kontrolu, odpovídáme na otázku, za jakým účelem budeme v Norsku pobývat, dokladáme pracovní smlouvu a dopis od našeho zaměstnavatele. Vše je v pořádku, nám se uleví a hurá pro batohy a vlak směr centrum Osla do hostelu. Ubytujeme se hladce a jelikož se blíží čas večeře, jdeme hledat nějaké fajn místo. Pobavíme se. Zapadneme do thajské restaurace, která na google hodnocení patří do kategorie nejlevnější. No, v Asii bychom za oba zaplatili ani ne stovku, tady jsme dali za obyčejná i když výborná jídla přes tisícovku. Jiný kraj, jiný mrav. Projdeme se k fjordu a všímáme si velkého množství elektro automobilů, prázdných a čistých ulic a dosti přistěhovalců. Sluníčko zapadá a zahrádky hospod a restaurací se plní veselými lidmi. My jsme tak hotoví, že usneme už kolem osmé hodiny.
     Základem všeho je se pořádně vyspat a to se nám povedlo na jedna s hvězdičkou. Užíváme si sprchu a teplou vodu, oblékáme se a míříme na snídani. Užijeme si vajíčka, slaninu, párky, kafe a sladký koláč (něco na způsob mrkvového dortu). Připravit batoh a hola hola, autobus volá. Pěšky vyrážíme na autobusový terminál, odkud se vydáváme na 7hodinovou cestu do města Sogndal. Nejdřív jsme se báli dlouhé cesty, ale ve finále jsme se ani vteřinu nenudili. Z počátku nás provázelo jasné počasí a po opuštění města Oslo se nám ukázala krásná zelená norská krajina. Tají se mi dech. Všude lesy, kopce a překrásné dřevěné sruby různých barev. Každá chata má pěknou verandu, která je vybavena minimálně něčím na sezení a taky nějakou kožešinou. Totálně útulný. Krásné silnice nás vedou skrz různá jezera a kopce. Počasí se mění, přibývá mraků a část cesty i prší. Jsem nadšená. Po 16h dorazíme do města Sogndal. Během pár minut nasedneme do navazujícího autobusu směr Solvorn, kde vystupujeme na zastávce Galden uprostřed ničeho. A už vidíme dodávku našeho zaměstnavatele. Přivítá nás velmi milý Nor Trond Henrik, představíme se a s batohy sedáme do auta a vyrážíme. Vyrážíme směr jeho kabinu v horách, kde budeme trávit 10 dní v karanténě. Ano, těsně před naším odjezdem Česká republika díky dennímu nárůstu nově nakažených covidem opět pro některé země "zčervenala" a tím pádem je po vstupu do země nařízená karanténa. Po 15 minutách jízdy vystupujeme v kopcích na malém pozemku s překrásnou dřevěnou chatou a terasou s výhledem na protilehlé hory. Trond Henrik nám vše v rychlosti představí a ukáže, předá bedny s jídlem a taky seznámí s pár úkoly. "See you on next Sunday". Já nevím, jestli se mi tohle náhodou nezdá... Překrásná chata uprostřed překrásné přírody, bez elektřiny, bez vody, sprchy, se suchým záchodem, plynovým vařičem, krbem a solární nabíječkou. Tohle dobrodružství je zařízenou mou úžasnou ségruší Péťou, kterou jsem naposled viděla před mým odletem do Asie. Holka má taky boty toulavý a tak tráví čas prací v Norsku. Bohužel jsme se nemohli setkat a tak nás potěšil alespoň krásný dopis a speciální bedna plná jídla a welcome drinků v podobě piva. Péťo, děkujeme. Vybalujeme věci a vaříme první večeři, nudle se zeleninou aneb vzpomínka na Asii. HO vybaluje dvě zlaté fidorky, že jsme cestu úspěšně zvládli.
     Absolutní ticho. Báječná noc za námi, HO zatápí v krbu a já připravuji snídani. Děláme si to hezký a po kávičce vyrážíme prozkoumat okolí. Stoupáme po cestě kolem dalších kabin k lesu a po červené stezce na horu Klibberseggi (806 m.n.m.), všude kolem jsou ovce, borůvky a brusinky a taky houby. Ty na nás koukají ze škarpy. Můj děda by byl ve svém živlu. Vylezeme na kopec, je polojasno a my se z laviček kocháme překrásnou podívanou na fjord. Odpoledne pracujeme na zahradě, stříhám větve, HO seká dřevo a další tahá z lesa, ať máme čím topit. Za odměnu smažím ke kávě palačinky s borůvkami. HO jde s kanistry pro vodu do potoka kousek od kabiny. K večeru poprvé zkoušíme cestovní sprchu, Jířo, velké díky, je to boží. Kdy se totiž můžete kochat ze sprchy loukami, lesy a bečejícími ovcemi? :)
     Vstávám časně a poprvé rozdělávám oheň v krbu, podaří se, mám neskutečnou radost a ještě si u kamen užiju ranní jógu. Snídáme, venku je skoro jasno a tak po ranním přísunu kofeinu a sladkých výtečných skořicových mini šneků od ségruše vyrážíme z kabiny směr hora Skoganipa do téměř 1300 m.n.m. Nikde nepotkáme živou duši až na všudypřítomné ovce a krávy. Přiznám se, že krávy na louce mě vyšokují, až ztratíme cestu. Na tu ale po chvilce bloudění narazíme. Vrchol nás odměňuje překrásným výhledem na bledě modré jezero. V dálce vidíme plno zasněžených vrcholků. Droníme a u jezírka si sníme toasty se sýrem a nutelou. Cestou domů sebereme pár hub k večeři. Na terase si po zaslouženém výšlapu vychutnáme sklenici piva, dokonce dojde i na plavky a sudoku v houpací síti. Když je pohoda, je to pohoda.
     Okny k nám ze všech stran prostupuje modrá a jasná obloha. Venkovní teploměr ukazuje 4 stupně Celsia, teplo z krbu to jistí. Den strávíme prací na zahradě a odpoledne opět šplháme na kopec Klibberseggi, ale tentokrát i s dronem. Na úchvatný záběry se podívejte na video dole pod článkem.
     Po asi 10 hodinovém spánku vstáváme. Myslím, že si užíváme, že jsme pány svého času. Po brzké snídani a svačině sbalené na cestu vyrážíme do jasného a slunečného dne výletit. Vyrážíme na horu Molden 1116 m.n.m. Z kabiny klesáme přes 3km na hlavní silnici, po které pokračujeme mírně do kopce dokud nenarazíme na odbočku s ukazatelem Molden. Na parkoviště jdeme další 2 km. Stehna máme rozhejbaný a tak se šplháme lesem nahoru. Cesta je příjemná a nabízí pár kýčovitě romantických míst s lavičkami a výhledem. A tak se kocháme. Na trase je poměrně hodně turistů. Pod vrcholem se nám otevře výhled na fjord zalitý sluncem. Nádhera. Po kamenech šplháme na vrchol hory. Odměnou jsou překrásné výhledy do všech stran. Vítr fučí a tak klesáme dolů k dřevěné chajdě, kde je krásná tráva a výhled na fjord. Užíváme si obědové menu alá toasty. Nutela je nejvíc. Je asi 20 stupňů. Boží den. V nohách 23 km a sklenička piva i palačinky do nás zahučí jak do hluboké studny. Sladké sny.
     Musíme se s HO smát. V chatě je spousta svíček a petrolejových lamp, aby si člověk za tmy posvítil. My jsme je ještě nepoužili, jelikož spíme než sluníčko stihne zalézt. Slunečné počasí nám zpříjemnilo túry a aktivity venku a déšť nás zase zahnal ke knížkám, krbu a práci uvnitř kabiny. Jelikož nemáme lednici, nemáme maso. Snědli jsme hromady zeleniny a taky lesních plodů. Opět zjišťujeme, jak nám málo stačí k životu a k tomu být šťastný. Každý den je novým začátkem a jedinečnou příležitostí pro zcela nové zážitky. Hola hola, práce na farmě volá :-)